Pages

Friday, April 2, 2010

Tujuan?objective?matlamat??

Assalamualaikum..
hehehehe..background da tukar lah..ada patung perempuan pegang teddy bear..walaupun aku tidak suka teddy bear tapi tak apa sahaja..comel juga..mengimbau kenangan silam, credit to nabilah..hehe(nabilah kau da sihat ke?,doc chan kirim salam ..hahaha)

Di pagi yang hening ini,ada sedikit lontaran idea yang aku mahu kongsikan bersama..(ayat skeama di situ)...
Masing-masing semua sudah berkerja..alhamdulillah.. (tiba-tiba kuar ayat ini,aku tak reti nak mulakan cerita..hahaha)
Tapi mari kita tanya balik diri, sebab apa kita bekerja?
Adakah sebab semata-mata kerana nak duit?
Adakah sebab kita nak balas jasa mak ayah kita yang sudah berhempas pulas membesarkan kita?
Adakah sebab untuk menunjukkan diri kita mampu mendapatkan sesuatu kerja yang kita inginkan?
yaa semua sebab itu memanglah sangat baik. Tapi kalau kita letak tujuan berkerja itu dengan satu tujuan yang lebih besar, iaitu kita bekerja bersungguh-sungguh sebab kita tahu Allah suka orang yang bersungguh-sungguh berusaha (kerja kan kena bersungguh2 berusaha), maka itu lebih baik di sisi Allah SWT. Maka kita kerja ini, kita akan jadikan satu manifestasi KECINTAAN kita kepada Allah SWT. Supaya dalam balasannya, kita mendapat cinta atau redha daripadaNya.
(acecece..kemain ye aku menulis ini..hahah)

Masa dalam program team building abang man,eh silap en.rahman ada memberi ingatan,Usaha ini adalah SUNNATULLAH Nya. Maksudnya Allah sudah sediakan jalan kepada manusia untuk mencapai sesuatu, supaya manusia tak ada lah pening-pening kalau nak buat sesuatu. Takada la kita pening2 macam mana la nak pass exam.. Maka Allah beri sunnatullah untuk pass exam adalah dengan studi bersungguh-sungguh. Kalau demam, sunnatullahnya adalah kita pergi telan PCM...
Tapi tak semestinya natijah/hasil yang kita tuju itu kita dapat. Kadang-kala apa yang kita nak tu kita tak dapat.
Tapi..suka aku tekankan di sini yang Allah sebenarnya menilai kita bukan atas natijah apa yang kita dapat, tapi apa yang kita usahakan.
Walaupun,kekadang kita rasa sudah berusaha sangat bekerja sampai edema ke,sampai kena IBS ke, bekerja punya rajin bagai sampai kerja office bawa ke rumah..tapi hasilnya bos reject kerja kita..bos suruh buat balik,bila bos reject,maka dalam hati kita akan terpancullah kata-kata makian (jangan buat macam ini) kepada bos...hahaha..tapi ingatlah semula ayat di atas tadi-Allah sebenarnya menilai kita bukan atas natijah apa yang kita dapat, tapi apa yang kita usahakan.Entry ini adalah peringatan untuk diri aku juga sebenarnya..hahaha

macam orang kata,cerminlah diri sendiri..akaka
Semoga sahabat-sahabat memahami apa yang cuba aku nak sampaikan ini..(kalau tak faham,buat2 lah faham..bagi sedap hati..akaka)
Assalamualaikum
no pain,no gain




13 comments:

Anonymous said...

hi to all,im azmi

i ikuti blog ni since feb lagi..secara x sengaja
very nice blog & jarang orang b'kongsi blog like u all

form the all entry yg i bace,dapat i simpulkan character u all masing2 tp dun know betul or x

ain - sopan & maybe dilamun cinta
nabilah- sopan & kerja sungguh2
dayah- lembut & rajin kerja
hajat- giler lawak & bermatlamat
sakinah- x dapat kesan entry tis gul lol

neway-hajat ,u da berpunya ke??

hajat said...

Salam saudara azmi
tq kerana sudi singgah di blog kami..

kawan kami sakinah mungkin tiada masa untuk berblog..dan entry dr dia tiada..
sy tak tahu la pula kawan kami,ain sedang dilamun cinta...akakaka realiii??..sebarang!!

hajat said...

neway sy sudah berkahwin tahun lepas,sekarang tunggu kelahiran cahaya mata.harap maklum
TQ

Unknown said...

ntah en azmi neh sebarang jek nak kater aku dilamun cinta!!
kawan2 jgn terpengaruh dgn en azmi
koranglah org pertama yg tau kalau aku bercinta...akakaka

siapa en azmi ni tukang tilik ker???BTW terima kasih sudi baca blog kami

hajat said...

dayah,rajin bekerja tuh mmg amat tepat tp kau lembut ke??
musykil2...di mata en.azmi,dayah seorang yang lembut..wakakaka

Hidayah said...

hahaha..tergelak aku baca komen en azmi neh..bc entry jek trus kata aku neh lembut..lembut ke??? (hajat pown musykil)..maybe hati aku kot lembut..kihkih (jgn vomit yek kengkawan).. btw thanks yek en azmi ikuti blog kami...

(ntah2 en azmi ni nujum pak belalang kot..hihi)

Unknown said...

wey dayah ati lembut rr. tgklah kalau dia tgk citer korea sure tangkap leleh punye...hahaha..tapi ati jekla...
lagi satu aku n nabilah sopan ker???wat the earth...akaka
sedey aku xrajin bekerja...mungkin kerana sibuk dilamun cinta...hahaha
lawak r en azmi neh...nasib baik aku kat opis kalau x mesti dah terguling2 aku gelak

Hidayah said...

aku dah xkira tadi..men gelak besar jek kt opis neh..nseb bek ada bilik sendiri kl x mesti budak opis t'kejut dgr gelak aku..ilang karakter lembut aku..hahaha..
xpe la ion ko pown rajin jugak..ngah rajin melayan jiwang bercinta..

hajat said...

ayon rajin mengelamun cinta kot..akakaka
ah dayah,bukan setakat korea je nangis cite katon pon meleleh..dayah2..heee

nabilah said...

hajat, x yah la wat tersebut abg rahman tuh.... haha gedik r ko! hahahah

nabilah said...
This comment has been removed by a blog administrator.
hajat said...

hahaha i like..

Hidayah said...

amboi ko jat, tgk katon pown leh leleh ek..bukan ko ke 2..diam2plak..haha