Pages

Tuesday, April 20, 2010

Teacino 3 in 1

Assalamualaikum kawan-kawan...
Semoga kalian berada dalam limpahan Hidayah Allah..Ameen..
Dah lama aku tak ber'blog' sekarang mesti korang semua rindukan aku kan..hehehe (kalau x rindu pown buat2 rindu la)..sebenarnya tajuk Teacino saje jek aku letak sebab minuman favorite aku (ini sume nabilah yang ajr aku minu) xberkaitan pown yang berkaitan ialah 3 in 1 sebab aku nk cerita 3 perkara..hehe....layannnnnnnnnnnnnn...

Sebenarnya banyak perkara yang berlaku bulan April neh...bulan yang memenatkan dah penuh dengan 'suprise'.. (xtahu la apa yang suprise aku bantai tulis jek).. nabilah camne ngan test ok x? xsempat nak wish ketinggalan keretapi btol la aku neh..arap2 nabilah lulus la yek..

12 April 2010 - sekarang

Aku dapat berita dari adik aku yang abang aku no 3 (ala abang yang sangat baik yang selalu tegur adik dia daripada t'jerumus ke lembah yang tidak menyihatkan...aku xde la jahat sangat..hehe) telah dimasukkan ke dalam wad sebab disyaki denggi.. sebelum tuh memang aku tahu dia demam tapi xde la terfikir yang dia nak kena denggi..doktor syak jek die kena denggi sebab platlet die drop dari 123 jadi 70 ketika admitted..kemudian malam tuh drop lagi jdi 40++ (maknanya darah dia makin cair)..aku risau jugak dengar berita (dalam hati neh meronta-ronta nak balik tapi terpaksa disabarkan sebab aku tengah bz ngn Klinik Kesihatan Purun sebab ada org dari KKM nak datang)..aku hanya mampu berdoa yang abang aku cepat sembuh (buat pengetahuan korang w/pun abg aku neh suka m'bebel n bagi ceramah kat aku tapi dia la tempat aku cerita semua masalah aku n aku jugak la tempat dia mengadu hal-kiranya kitorang memang 'kamcing' dari kecik)

Minggu neh dapat jugak aku balik n g lawat dia...time mula2 aku g wad terkejut giler aku tengok muka dia memang lain giler n muka macam sembab sket or edema..maybe disebabkan terlampau banyak normal saline masuk kot (abang aku kata dh 40 botol kena masuk NS).. then kami dapat tahu rupa2nya abang aku terkena demam malaria bukan denggi sebenarnya ( Alhamdulillah la sebab demam malaria ada ubat kalau denggi memang belom ada ubat lagi).. dia terkena malaria ketika buat kerja kat empangan sungai Piah, Perak(kiranya dalam hutan jugak r)..yang aku xbleh nak tahan gelak pasal bos abang aku neh.. bos abg aku ni mula2 dia demam jugak tapi bila pergi hospital doktor cakap demam biasa jek sebab platlet die normal..then, dia pown pergi la jumpa tok bomoh (biasa la org melayu mesti fikir kena sampuk ngan hantu hutan)..memang tepat kata tok moh yang boss abg aku neh kena sampuk..lepas 2 berubat la dia utk buang 'sampukan' tersebut..tapi lepas berubat tuh boss abg aku memang sihat sejahtera n kembali gagah perkasa (hehehe..boombastik giler ayat)..pas 2 family ktorg pown fikir maybe abg aku neh pown terkena sampuk jugak kot..boss die bgtau kt abg aku: "mie aku rasa mung pown kena sampuk jugak la, lpas mg kuar nanti aku bawak mg berubat kat tok moh tuh"..last2 semalam boss abang aku pown kena admitted jugak siap duk sebelah abang aku lagi...hahahaha tergelak ktorg satu family..terpaksa la dia bertapa jugak dalam wad tuh..dah la wad tuh berhantu..korang bayang kan sepanjang seminggu abang aku duk siru dah ada 7 kematian kat katil2 bersebelahan ngan dia..memang lemah semangat giler r dia kate..abang aku siap kena cekik lagi ngn hantu2 kat lam wad tuh..

Arini abang aku bgtau yang platlet dia dah increasa jadi 130++ n maybe akan discharge dalam masa 2 -3 hari lagi..hopefully dia cepat sembuh n boleh kerja macam biasa..ameen

15hb April 2010

Seperti yang dijanjikan, seramai 7 orang ketua unit dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) n 5 orang dari Jabatan Kesihatan Negeri Pahang (JKNP) datang melawat KK Purun untuk melihat aktiviti Wellness Clinic.. yang paling lega n gembira buat kami di PKD Bera ialah Datuk Hassan (dia ni merupakan orang yang sangat tegas n laing digeruni di Pahang n jugak KKM)..teringin jugak aku nak jumpa dia tetapi bila dah macam2 cerita yang aku dengar agak seram la jugak..huhu..Buat pengetahuan korang KK Purun telah menjadi salah satu pilot study untuk program Pusat Promosi Kesihatan Komuniti (PPKK) di Malaysia..xsangka kan klinik yang terceruk n agak pedalaman bleh terpilih..Diorang sebenarnya nak tengok pencapaian aktiviti2 yang telah ktorang jalankan untuk PPKK seperti Program Pemakanan, Minda Sihat, Berhenti Merokok, Warga Tua n Obesity..
Untuk memantapkan n mencantikan bahagian PPKK neh aku n SN Najaa (staff nurse incharge) terpaksa bersengkang mata tido kol 6 pagi untuk prepare mana2 yang patut..first time aku bermalam kat Klinik sampai pukul 6 (penat giler wey xcukup tido).. nanti aku update gambo2 hasil kerjasama kami berdua yek.. tapi Alhamdulillah pengorbanan kami memang nampak hasilnya la..pihak KKM berpuas hati dengan aktiviti dan decoration PPKK..Then, Puan Zaha (KPP Pemakanan) bgtau aku: Nurul, yang pasal kontrak awak ni saya akan sambung 3 bulan lagi sementara menunggu PZM baru datang..bila aku dengar dia cakap macam aku xtahu nak buat ekspresi camne..ntah la aku pown xtahu nak gembira atau sedih..huhu..(sebenarnya best kerja kat cni cuma yang sedihnya sebab aku sambilan..banyak benda yang aku nak buat tapi xdapat 2 yang xsyok).. Sekarang neh aku dalam dilema samada nak sambung lagi ataupun tidak.. (result spa memang mendukacitakan tapi aku tahu maybe ada hikmah disebaliknya n rezeki aku masih belu sampai lagi kot)..kerja lain xde lagi yang panggil aku interview (haisshh...xtau la camne)...

16hb April 2010

Hari yang paling bersemangat selepas banyak benda yang berlaku sepanjang minggu tuh.. kenapa bersemangat??? sebab aku nak balik kampung...hehe..tiket aku kol 9.30 malam tapi lpas waktu kerja aku terpaksa bertolak ke Temerloh sebab makcik kat sini cakap bas ke Temerloh sampai pukul 6 petang jek..untuk naik bas ekspress orang-orang BERA memang kena naik kat Temerloh (especially untuk orang yang tidak ada transport macam aku neh..huhu).. Aku pun tunggu la kat bas stand depan klinik kol 5 petang...Mula2 memang bersemangat tunggu tapi bila jam menunjukkan kol 6.00 aku makin gelisah..bas belom muncul2 lagi yang banyak lalu lori n kete..dalam ati: "aishhh betol x makcik neh kata bas dalam kol 6 smpai la, tapi sampai sekarng xnampak hidung lagi neh"..Aku memang cuak dh xtau cmne memang sedih giler sebab aku bayang memang dah xbleh balik...huhu...lebih kurang 6.20 ptg tiba-tiba muncul hamba Allah neh brenti depan aku...rupa2nya zairi, pemandu jabatan tanya aku nak g mana.. aku dengan muka tak malu: nak g temerloh, bleh x nak tumpang??...aku pown tumpang la dia...

Iklan: berhenti menulis sekejap nak minum milo ais..panjang la plak blog aku kali neh.

Ok sambung balik dengan Alkisah tentang zairi: Zairi ni satu2nya pemandu bahagian pejabat, 27 yo, male n single (hehehe...).. aku selalu jugak naik dengan dia nk g TCA kt klinik2 di Bera neh.. first skali aku nek ngn dia bulan 1 time nk g Temerloh..sebelum aku nek ngn dia orang opis dh bgtau kat aku yang zairi ni jenis pendiam n pemalu sket..mula2 naik ngan dia aku borak2 jugak sket tapi mmg xbyak r..hari2 sterusnya dia anto aku ke klinik2 utk TCA kami berdua hanya diam membisu seribu bahasa..cuma cakap bila perlu jek aku tanya sepatah dia jawab sepatah..aku blanje minum pown dia xnak..so aku pown fikir memang btol la zairi ni pendiam..kalau terserempak pown aku senyum je la..memang x tegur langsung...
Nak dijadikan cerita, time dia tumpangkan aku ke Temerloh 2 dalam kete ktorg borak2 skit jek.. bila dah sampi kat terminal kol 6.50 ptg n bas aku lambat lagi kol 9.30.. aku cakap kat zairi: jom minum saya blanje..(ye la orang berbudi kita berbahasa, kena la kenang budi kan) korang tahu x apa dia kate: ok jom.. (memang terkejut giler sebab dia terima pelawaan aku, sebelum memang langsung xnak).. ktorg pown makan la kat warung terbuka.. aku makan char kuew teow + jus epal n dia minum jus epal jek..yang paling aku terkejut n masih tersenyum sampai sekarang, time ktorg minum xbrenti2 dia bercerita kat aku..die cerita pasal staff kat pejabat, pasal kerja dia...ngumpat2 sket..hehe..Bila aku dengar cerita dia kan aku asyik tergelak jek sebab xsangka yang depan aku neh zairi yang berbeza giler...mane taknya sebelum2 ni xpenah kitorang borak last2 malam aku ngan die berborak sampai kol 9.15 malam..

ok la dah panjang giler aku berblog arini..mana yang baik dijadikan tauladan dan yang buruk dijadikan sempadan...kalau korang xpaham sori la yek n kepada cikgu BM, mintak maap la kalau tatabahasa saya salah..hehehe

Wassalam
-Hidayah-

5 comments:

Unknown said...

dayah panjang sangat xlarat nak baca...hahaha
dah ngantok dah ni
balik dr singapore kang aku baca hehehe

Hidayah said...

hahaha...baca bila free jek..entah ape yg menghsut aku suh tulis panjang2..bila ko g s'pore?? keje ke holiday?? jelesnya...huhu

Unknown said...

Dayah kim salam kat abg ko.
eceh dayah, aku tertunggu2 sambungan citer si zairi hahaha

nabilah said...

ni lagik sorang...pjg giler tulisnya... tapi apakah kesinambungan en zairi dayah? ahahahah...dup..dap..dup..dap..

Hidayah said...

hahaha...xde sambungan pasal en.zairi..rupe2nya dak2 laki kat klinik neh nak kenakan aku ngn die..hampeh btoll...