Pages

Friday, March 19, 2010

PEG

assalamualaikum

Pagi ini aku bergegas ke opis,kerana nak jumpa en.azman pasal transportation nak ke hospital putrajaya-ada enterel feeding workshop anjuran PENSMA (credit to wong sebab inform).Sebaik en.kamil ada dan sudi hantar.Ini adalah program pertama aku pergi seorang diri,selalunya dengan wong atau nuha,tapi mereka ada tanggungjawab mereka sendiri.Dalam kereta kami bercerita tentang kehidupan,membuatkan aku berpikir apa tujuan sebenar manusia ini diciptakan,terima kasih en.kamil sebab berkongsi ilmu di pagi hari..

Sampai hospital putrajaya,aku dengan yakin membuka hp dan meng'search' no telefon pn liza (dietitian hospital ipoh yang dah berpindah ke putrajaya) untuk tanya di mana workshop tuh di adakan,cari punya cari rupanya no dia aku tak ada..haaa time ini,memang sifat kelam kabut ayam,gelabah aku semua keluar dah,dah tak pikir keadaan sekeliling (dayah ex-rumet kau sedia maklum perangai aku yang satu ni)..aku telefon acap a.k.a maryam,tapi voicemail pula,aku membayangkan acap tidur terbongkang sebab kedah hari jumaat tak kerja.

Jam hampir menunjukkan pukul 9.00am.aku tanya akak kaunter tapi mereka pun tak tahu menahu perkara ni,mungkin mereka hanya tahu makan tahu sahaja,telefon acap lagi sekali tapi masuk voicemail,telefon mila,mila dah delete no pn.liza...telefon huei xiang-sebaik hx masih save lagi,alhamdulillah.Telefon pn.liza dan akhirnya sampai ke auditorium..tengok orang masih tak ramai lagi..aku memilih tempat duduk hadapan..(hahaha..konon macam bagus penuhkan hadapan dulu,padahal aku tak ada kawan).Workshop bermula dengan sesi pembuka kata,pastu
diteruskan dengan topik yang lebih mendalam lagi tentang PEG -percutaneous endoscopic gastrostomy tube.

Tengah kusyuk ..tetiba pn.naimah dari wad telefon
Pn.naimah:salam alaikum cik siti hajar
aku:wa'alaikum salam (pn.naimah kan saya da pesan tak yah panggil cik)
Pn.naimah: Cik siti bole pergi tak ke khidmat masyarakat esok di seksyen 15
aku:maaf pn.naimah saya tak dapat pergi,ada urusan lain
Pn.naimah:ok kalau macam tuh tak apa lah.salam alaikum
aku:baik,minta maaf ye pn.naimah..wa'alaikum salam

Selang berapa minit kemudian,Tn.haji ismail dari opis telefon
tn.hj:salam alaikum,jar awak kat mana??
aku:wa'alaikum salam,saya kat hospital putrajaya..napa tn.aji?
tn.aji:en.rahman suruh edit lagi poster yang kita da buat semalam tuh (poster pembukaan poliklinik azzahrah di cheras)
aku:oo ye ke?en.rahman nak tambah apa-apa lagi ke?
tn.aji:yup,nant isnin kita jumpa
aku:baik
aku da tak senang duduk..eh ada je yang kene reject..aku bukan graphic designer la boss

~15 minit en.rahman tuan bos,pulak telefon..eh satu-satu nak tepon
en.rahman:salam alaikum jar,awak kat mana?
aku:wa'alaikum salam,saya kat hospital putrajaya attend workshop yang saya beritahu semalam tuh
en.rahman:ooo ok2,awak balik sini bila?
aku:tak balik kot..napa en.rahman ada apa-apa yang en.rahman tak puas hati dengan saya,cakap terus terang lahh (cett..mana berani aku berkata sebegini..hahaha..tipoo ni)
aku:tak balik kot..napa en.rahman..ada apa yang boleh saya bantu..(hahaha..aku mesti jawab macam ni)
en.rahman:oo xpe,nanti kalu da abis kursus awak telefon saya
aku:en.rahman la telefon saya,en.rahmah pakai bil
en.rahmah:hahaha..ok,nanti dah abis inform.salam alaikum
aku:ok baik,wa'alaikum salam

greghh..greghh (bunyi vibrate sms)..en.rahman bagi
en.rahman:untuk daurah (ni dalam bahasa arab,melayu nya ~perkhemahan) kepimpinan-celik sejarah,selasa depan,nak mintak awak prepare ringkasan sejarah pemerintahan Rasul SAW hingga Saidina Ali dalam 20 minit,sulaiman akan prepare ummaiyah,izwan prepare abassiyah
aku reply:ok insya'allah,dalam bentul power point ke?
en.rahman:ya..bahan kalau tak ada beritahu,highlight berjuang,bersungguh,berkorban untuk tunaikan tanggungjawab tegakkan agama Allah
allah..terharu bila aku dapat msg dr en.rahman..akhirat dia tak nak staff dia lupakan..anda memang bos terbaik!!
selasa??rabu inteview SPA ..aku tidak prepare lagi ni..
semoga jalan dipermudahkan amin..

Pukul 10.20am -coffee break,memandangkan aku tak minum kopi dan seangkatan dengannya aku pergi berjalan-jalan membawa diri ke toilet..haha..alih-alih terjumpa en.zam -zam ala kazam (en.zam pegawai dietetik di UPM)..en.zam pun macam tak ada kawan je..hahaha
sesi diteruskan oleh pn.soo apa ntah,tentang penjagaan PEG..pastu cik hawa-enteral feeding formula,pastu miss andrian-types of tube feeding--yang ini aku geram sebab dia present cakap lambat sangat..hahaha

~ pukul 12.30 aku cabut kerana driver sudah datang..sesi akhir aku miss..hahaha..
pulang ke rumah dan berkemas untuk pulang ke muoo..mereka darah dagingku,tunggu aku pulang

*insya'allah akan aku kongsi bersama korang tentang workshop tadi*
owh malam ini akhi nikah,cool akhi jangan gelabah semacam..hahaha

assamalualaikum
no pain,no gain

No comments: