Pages

Thursday, February 11, 2010

Dialysis

Assalamualaikum..

selasa lepas pergi ke bangi dialysis centre milik hospital ini..sedikit cuak kerana berbulan tak handle kidney pt..buat revision sedikit..fotostat pamphlet..(semua buat pagi sebelum nak pergi sana~last minute..hahaha)
petang lepas zohor,telefon pakcik driver minta hantar ke sana..
Ini kali ke-2 pergi ke sana.1st time pergi kenal-kenal dengan pengurus dialysis-en Sharom..(encik ini memang lawak,asal jumpa dia mesti kami akan gelak besar..muahahahaha)
Sampai-sampai,terus masuk dalam..belum letak beg lagi,tetibe seorang pakcik yang baru selesai buat dialisi datang dan bertanya..

pakcik: awak ni datang sini nak jaul barang apa??
saya :jual barang apa pakcik?? (tanya pakcik tuh balik dengan muka macam tapir yang terpingga-pingga)
pakcik: yelah,awak ini datang sini suka-suka nak jual barang apa??
saya : eh pakcik,saya bukan tukang jual barang lah,saya tukang cakap
pakcik: tukang cakap apa??
saya:tukang cakap pasal makanan lah pakcik
pakcik: oooo...awak tak yah nasihat pakcik..pakcik memang tak boleh ikut..semua benda pakcik
makan
saya: sengih je macam kerang terpingga-pingga

Lepas tuh jumpa en.shahrom..haaa kami gelak besar lagi..(kekadang aku pun tak tahu apa ntah yang lawak sangat smpai nak gelak..ambik hati saja)
Jumpa seorang makcik--dipanggil opah.Opah,71tahun guna kerusi roda,tegok dari fizikal opah edema.

Saya: Opah sehari doktor bagi minum air berapa banyak?
opah:500ml je
saya:opah ikut tak?
opah: ahhh tak ada aku nak ikut..500ml mana cukup anak oii..tekak ni kering ni haaa..
saya: sengih lagi macam kerang..

cerita-cerita dulu nak bagi opah selesa.gelak-gelak sikit.Bila opah dah selesa baru start sesi,tapi hanya beri ingatan yang ringan saja..dalam 15 minit sebab opah mahu pulang (baru habis dialisis)
pastu opah mahu pulag..kami salam-salam.
Saya: Opah jaga diri ye..makan jaga ye..air tak boleh minum banyak-banyak
Opah: baik..

Jumpa pesakit ke-2--pakcik wan fairuz,64tahun.smart orangnya berkemeja...heee
lebih satu jam berborak.macam-macam cerita kami kongsi.Pakcik ini memang bagus,dia ikut semua nasihat doktor..heee

pesakit ke-3--pn azlinda,lecturer.pn ini pun memang suka gelak..hahaha.kami diskus sambil gelak-gelak.pn ini risau sebab Hb makin decrease

Berkemas pulang.Akan jumpa meraka lagi..dan perlu study balik on kidney disease mgm..

ok stop
assalamualaikum
no pain,no gain

No comments: