Pages

Friday, July 9, 2010

IMAM MUDA (IM)

Assalamualaikum...

apa khabar sahabat semua?

Semalam 8 julai 2010,aku diberi tugas untuk berkongsi tips pemakanan bersama imam muda
Berita ini di khabarkan lewat isnin 5 julai,time ni aku ambil cuti selama 2 hari (isnin & selasa) kerana menghantar adik ipar,Hasmiah ke UUM,so aku yang memang sedia kelam kabut ini lagi menjadi lagi kelam kelibut
pada mulanya pengarah progam memberi kebebasan untuk aku untuk memilih tajuk sendiri,so aku memilih tajuk food boost ur immune system..seboleh-bolehnya aku tidak mahu menyentuh cara makan dalam islam,kerana imam-imam muda lebih arif bab-bab ni..
tetiba,hari khamis,pengarah progam IM sms dan minta buat tajuk 'diet untuk minda'..plak dah.time ni kebaranan mula terserlah..power point food boost ur immune system semakin siap..dan aku berkeras mahu tajuk aku sendiri..hahaha..pengarah IM pun reply yang bunyinya macam ni
Pengarah IM:belasah je,kiteorang nak supaya IM ni tak macam imam2 kat luar sana,ramai yang gemuk2
Aku: haha.ok2,kalu gitu saya bagi talk yang merangkumi semua aspek

So aku pun mengesearch slide presentation online..dan dapat 'brain foods" hak milik kekal seorang dietitian dari Canada..(maaf aku bukan saje2 nak guna slide presentatian kau,tapi aku terdesak)

So last minit,aku decide akan gabungkan kedua-dua tajuk presentation..hehe
Sesi talk ini dibuat di AMPAC (http://www.ampac-academy.com/) AMPAC ini branch azzahrah tapi ianya bukan hospital.AMPAC ini satu pusat motivasi mendidik budak2 berani bercakap,berpidato,akido..bla..bla
Tibalah kedatanagan imam-imam ni,dan bermula sesi aku selepas sesi temu bual mereka bersama en.rahman,en. shah (pengurus AMPAC),en.bad (pakar motivasi) selesai.
Aku selagi tak start sesi selagi tuh gelabah,alhamdulillah bila sesi bermula...sumanya berjalan lancar tapi masalahnya rumah aku tak ada astro dan aku tak mengikuti show ni,nama dieorang pun aku tak tahu..hahaha. Sepanjang sesi aku bantai panggil dieorang suma adik..padahal ada je yang lebih tua

Sepanjang sesi ni,slide presentation langsung tak digunakan,sempat terang 1st page sahaja.Meraka banyak tanya..mula-mula imam-imam saja banyak bertanya,sekali dengan makmum-mukmum (pengarah,photographer,orang belakang tabir,tukang rekord ) duduk sama join,dari 30 minit jadi 1 jam,dari 1 jam dari 1 jam 30 minit...kami diskus tentang soalan2 berkaitan pemakanan dan kesihatan.yang lawaknya bab-bab hubungan suami isteri pun kami diskus..haha

Secara keseluruhannya,ok alhamdulillah, pengalaman baru. Sebelum berakhir,sempat aku berkata2 pada mereka
kami sebagai dietitian kami juga manusia,kadang2 kami terlajak juga makan..tapi aku bukan kadang2 --- selalu2--
seorang imam muda sempat berkata2 sebelum sesi tamat-kak hajar nak nu tepon?

lepas habis sesi,kami bergambar bersama dan makan tengahari bersama di Nuin (restoren adik en.rahman).time makan ni paling aku malas,asik kene perli je dengan IM
IM :hai kak,sikit je makan..betul2 dietitian berjaya ni
dalam hati: eh depan korang kene la kontrol,hanya kekasih aku saja tahu cara aku makan..hahaha


Semoga berjaya pada kalian semua,jangan lupa diri apabila da berjaya.lagik2 glamor kan..ingatla semula tujaan asal anda terpilih dalam rancangan ini.Kita manusia memang tak sempurna,tapi belajar dan usahalah untuk jadi sesempurna yang mampu.



Assalamualaikum
no pain no gain

8 comments:

Unknown said...

bestnyer....

Nabilah said...

wahhh....bangga aku dgn kejayaan ko bersama azzahrah...

nway, mmg imam muda tu ada yg tua dr kita.... akakakakak.... ko main bantai jek panggil diorg adek yee... ahahahah lawak r

geng beg said...

tuh ah..mula2 ak panggil kamu tapi macam bunyi indon plak..haha
tuh yg tekuar adik..hentam saja
lagik2 dieorg pangil ak akak la ,cik puan la dr la..
tp akhlak mereka mmg bagus la..

Unknown said...

sesuailah dgn gelaran mereka imam muda...

hidayah said...

wahh seronok aku dgr..'aku pown tahu jgak cara ko makan..ekekeke'

geng beg said...

haha
tuh dulu la dayah,dulu buruk lantak,makan nasi setinggi yg boleh
sekarang ak da ubah
ak makan nasi 8 sudu makan je ..
tipoo2..

Unknown said...

hajat sila berlaku jujur hahaha

hajat said...

pengakuan jujur
sehari sekali je makan nasi..
pastu main gym ke aerobic ke smpai nak pitam2..pastu masuk sauna smpai dehydrated..
pastu masuk steam bath 10-15 minit
pastu minum plain water 2-2.5 liter setiap ari..
pastu jadi gilerr..perlukan glucose!!