Pages

Wednesday, December 1, 2010

4 adik perempuan





Assalamualaikum

Aku ada 4 orang adik perempaun.Semua makin membesar dah sekarang,jadi anak dara da..tak lama lagi ade je yang jadi mak dara nanti..huahua..mesti ibu suke!!


sebelum pulang ke u

Siti Sarah a.k.a andak

Andak ni bawah aku je,nombor 4.Beza umur kiteorang setahun je.Masa kecik kami memang rapat tapi yang tak puas hatinya kalu gaduh mesti aku yang kena sesah(bantai) dulu.Andak orangnya baik,lembut je,nak degar die keluarkan perkataan yang buruk even cakap bodoh pun susah,kire macam stok ustazah2 la ni.Kami membesar bersama-sama sekolah tadika sama-sama,sekolah menengah pun sama-sama.Kat sekolah menengah dulu andak baik,aku memang gangster ,mesti andak malu sebab satu sekolah dengan aku.Muke kiteorang memang sama,selalu budak2 kelas aku keliru.Bila aku masuk matrikulasi perak,kami terpisah,tinggal la andak, taun tuh andak ambik SPM.Sekarang andak da beso,da 23 tahun.Dah ada pendirian dan matlamat sendiri,bagus.dah tahu apa yang dicapai dalam hidup ni.Aku doakan andak cepat2 dapat sambung master ko dalam fizik tapi ko x yah la buat jejauh buat je kat ukm ke upm,nanti ko boleh selalu tolong kemas umah aku.



kat umah sedara ibu kat semenyih

Siti Sajidah a.k.a kak teh

Kak teh anak nombor 5,beza umar kiteorng 4 tahun,so sekarang kak teh umur 20 tahun.Kak teh sekarang ambek veterinar kat upm nak masuk tahun 2 da.Ingat lagik masa cek keputusan upu,bila kak teh tahu die dapat kos vet,terus air mata die meleleh.kak teh cakap lebih kurang macam gini lah “aku tak nak kos ni,suruh ibu yang belajo kos ni” dalam syahdu2 tuh,aku tergelak2 dego kak teh cakap macam tuh.Sekarang banyak kak teh dah berubah bile ambik kos vet,kalu dulu takut giler kat kucing,sekarang da tak takut.Lagi advance sekarang dah pandai kawan dengan lembu,kerbau,kambing,babi.Dah pandai nak jinakkan arnab cik jah(mak sedara kiteorang) bile mak arnab tuh protes tak nak susukan anak die.dan pandai gosok gigi kude.Cume kak teh perahsia sikit,selalu kalu nak buat apa2 selalu diam2 je sampai aku curi nu hp rumet die dari hp die untuk aku tahu aktiviti kak teh.Tapi aku negok kak teh makin lama makin kecik sebab kak teh tak makan masakan mamak,maklumlah caterer kolej 17 kan mamak.banyak kali aku da beritahu,caterter je mamak tapi yang masak bukan mamak.Memandangkan kak teh paling dekat tinggal dengan aku,aku di pertanggungjawabkan oleh ayah untuk jaga kak teh.Aku doakan kak teh menjadi doc hewan yang beriman dan berjaya



masa fogging kat umah lama

Siti Zakirah a.k.a kak chik

Kak chik anak nombor 6,beza umur kiteorang 7 tahun,so sekarang kak chik umur 17 tahun.Tahun ni kak chik ambek SPM,semoga kak chik berjaya.Bila balik kampong,kekasih aku akan ngajo kak chik subjek kimia,add math.Kekadang sian negok asek belajo dari pagi ke malam tapi itulah adat dalam keluarga kami,sapa2 yang exam taun tuh,peh mesti ari2 akan dego ayat “pergi studylah”.Kak chik lah adek aku yang paling pendiam,orangnya tak banyak cakap.Jadi bile nak dego kak chik bercerita,kenalah aku stat dulu berbanding dengan andak dan kak teh memang banyak beno ceritenya.Bila ada masa,aku selalu ingatkan/nasihatkan kak chik kenapa orang perempuan kena ada ilmu,kena ada kerja yang bagus2.Kak chik ni paling rapat dengan ayah,setiap hari sampai la dah beso sekrang ni selalu kena cium dengan ayah,mungkin sebab ayah pon anak nombor 6 sama dengan kak chik kot,entah hanya ramalan.Dulu masa ada akak2 die kat umah memang sume keje2 umah kak chik terlepas,tapi bile along,aku, andak dan kak teh kuar umah pergi sambung belajar,kak chik ambik alih tugas2 rumah,dielah basuh kain,dielah sapu sampah,dielah berus bilik air..sume dielah.Perubahan yang memberangsangkan.Aku doakan cita-cita kak chik nak jadi pensyarah tercapai



masa ini adah kena cangkul lalang,rumput - gotong royong kemas rumah baru

Siti Adawiyah a.k.a adah

Adah anak nombor 7,beza umur kiteorang 10 tahun,so sekarang adah umur 14 tahun. Masa ibu lahirkan adah aku diseludup masuk melalui tingkap ke bilik tidur ibu masa kat sepital muo,aku tido semalam dengan ibu kat wad,sebaik ada 1 katil kosong.Masa tu,aku ditugaskan untuk jaga ibu lepas ibu bersalin kat wad,sapukan ibu minyak angin,urut2 ibu,pakaikan ibu stokin,tolong jaga adah masa ibu pergi mandi kat wad.Sekarang tup tup besar da budak ni,adah ni garang sikit mungkin ikut perangai aku la kot.Tapi adah sayang akak2 die,tuh yang akak2 die selalu suruh adah ambikkan tuh ambikkn ni, adah patuh je walaupun marah2.Kalu aku suruh, adah tak buat,aku akan ungkit balik yang aku jaga die masa die baby dulu.Masa belajar kat UPM dulu,bila cuti semester aku suka ngajo adah pepaling time tuh adah nak UPSR.Kiteorang pergi kedai buku sama-sama dengan cilok naik motor ayah (mestilah aku yang bawak motor tuh bonceng si adah) cari buku sama-sama,pastu balik umah aku ngajo adah dengan duduk sebelah adah ngajo satu persatu (aku ngajo subjek sains dan math je la),kekadang bila da ajor tak faham-faham ee rasa macam nak tampo2 je,tapi tak tampolah kang ayah pulak tampo aku,penat memang penat tapi bile tegok adah berjaya dalam UPSR ,ilang sume tuh.Adah memang selalu pau duit akak2 die termasuk aku,dari pergi kedai buku nak beli 1 buku je terpaksa beli 2-3 buah buku.Tapi adalah sekali tuh,aku,andak,kak teh dan adah pergi kedai buku (along masa ni tak dapat cuti,kak chik, ibu tak bagi ikut,dok umah study),adah teringin nak beli buku keluaran PTS kisah pasal sejarahwan islam,time tuh aku,andak dan kak teh memang duit tak cukup,jadi terpaksalah adah gune duit die yang die bawak senyap2 ,berlipat2 duit tuh die simpan dalam kocek seluar die tapi sebenarnya duit cukup je cume tak bagi adah beli lagi,lebih kurang rm200++ beli buku hari tuh.Aku doakan cite-cite adah nak jadi doctor macam along tercapai tapi ko kenalah rajin dari sekarang adah.


*Aku sayangkan ayah,ibu,along,angah,andak,kak teh,kak chik,adah,kekasihku dan anak yang aku sedang kandungkan ini..semoga kami sentiasa bersama dan bahagia.Ameen


Assalamualaikum


no pain,no gain

8 comments:

nabilah said...

hajat, kembo ke?

Anonymous said...

haha..nak buat mcm mana dari rahim yang sama
-hajat

mushroom said...

aku??? hahaha...paling famous kene pau oleh orang2 ini

shota said...

tibe2 rase nk makan pau...pizza 1.....mushroom,ape lg?

mushroom said...

balik mu0

hajat said...

along edisi tok ko nnt..kasi special ahh sikit..oii banje pizza ahh

mushroom said...

jom muo!buat pasal aku..siap ek

samurai said...

kami mmg kembor..tp sajidah ja tetibe nak jd kembo ak..